روشهای خلاقانه در. حل مساله های ریاضی : تدریس خصوصی ریاضی در مشهد
۹
*داستان شتر هجدهم یکی از تمثیلهای آموزنده و قدیمی است که در حوزهٔ تصمیمگیری، حل تعارض، مذاکره، و میانجیگری کاربرد فراوان دارد.*
*خلاصه داستان شتر هجدهم:*
*روزی مردی وصیت میکند که پس از مرگش، 17 شترش بین سه پسرش تقسیم شود:*
پسر بزرگتر: *نصف شترها*
پسر دوم: *یکسوم شترها*
پسر سوم: *یکنهم شترها*
*بعد از مرگ پدر، پسران با مسئلهای مواجه میشوند:*
17 را نمیتوان نه به 2 تقسیم کرد، نه به 3، و نه به 9!
*در حالی که مشاجره بالا میگیرد، پیرمرد دانایی که از آنجا عبور میکند، مشکل را میشنود و پیشنهاد میدهد یک شتر از خودش به شترها اضافه کند تا تعداد آنها به 18 برسد.*
حالا تقسیم ساده میشود:
نصف از 18 = *9 شتر (برای پسر اول)*
یکسوم از 18 = *6 شتر (برای پسر دوم)*
یکنهم از 18 = *2 شتر (برای پسر سوم)*
مجموع *= 9 + 6 + 2 = 17 شتر!*
*شتر اضافی (هجدهم) بدون استفاده میماند، پس پیرمرد آن را برمیدارد و میرود.*
تحلیل و پیام داستان:
*1_* دیدگاه خلاقانه در حل مسئله: اضافه کردن "شتر هیجدهم" نماد یک راهحل خارج از چارچوب (out-of-the-box) است. گاهی راهحل یک مشکل نه در خود مسئله، بلکه در اضافهکردن یک عنصر جدید و خنثی است که امکان حل را فراهم میکند.
*2_* نقش میانجیگر عاقل: شخص سومی که وارد ماجرا میشود، با ذهنی آرام و دیدی جامع، تعارض را حل میکند بدون اینکه حقی از کسی ضایع شود . او نقش یک میانجیگر (Mediator) را بازی میکند.
*3_* همه چیز را نباید فقط ریاضی دید: گرچه تقسیم شترها با ریاضی ممکن نبود، اما با یک دید ترکیبی از منطق، شهود و انعطاف، مشکل به خوبی حل شد.
*4_* راهحل همیشه در چارچوب منابع موجود نیست: شتر هیجدهم از منابع خود پیرمرد بود، نه میراث پدر. گاهی لازم است برای حل تعارضات، از منابع یا زمان بیرونی کمک گرفت تا نظم برقرار شود.
*5_* «شتر هجدهم» بهعنوان نماد صلح و انعطاف: در مذاکرات، گاهی فقط وجود یک گزینهٔ موقت یا نمادین میتواند مسیر گفتوگو را باز کند، حت
ی اگر آن گزینه در پایان بهکار نیاید .
- ۰۴/۰۸/۲۹